Köp Villkor

Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i de fall svensk lag eller annan tillämplig lag ej föreskrivervillkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen och för företag gäller köplagen. Köplagen är, till skillnad från konsumentköplagen, dispositiv. Vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

 

Priser

Samtliga priser är inkl. moms. Eventuell kostnad för frakt enligt vår prislista tillkommer. Vi reserverar oss för prisändringar i form av valutaändringar, leverantörs prishöjningar eller liknande efter din beställning. Om sådan situation inträffar kommer du att underrättas av Sermangreen.com om det nya priset. Du har då rätt att avbeställa varan.

 

Order

En order är bindande och i de fall vi inte har möjlighet att gå in och radera en order innan den skickats kommer kund bli debiterad för fraktkostnaden och administrativavgift.

 

Reklamationer

Vid reklamation tar du kontakt med oss via vårat formulär ”Retur & Reklamation”. Vi hanterar ärendet så fort vi kan. Om returen är beviljad skickar vi en returfraktsedel till dig. Vid retur ska varan packas i originalemballage.  Om originalemballaget saknas kan varan packas i ett motsvarande emballage med samma mått och bärfasthet som originalet. Observera att eventuella transportskador inte  bekostas om varan skickats i ett annant emballage än original. Om reklamationen inte visar sig vara garanti får du som kund bekosta tur samt returfrakt. SermanGreen.se, Serman GreenTech AB,  står inte för demontering samt monteringsavgifter.

 

Betalningssätt

Betalning kan ske via kreditkort, faktura, delbetalning, samt förskottsbetalning via Bankgiro eller Swish.

 Bank/kreditkort

 Vi accepterar Visa och MasterCard. Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra. För maximal säkerhet använder vi även 3DSecure. Kortköp är avgiftsfritt.

 Faktura privatperson – Flexfaktura; betala i din egen takt.

  •  Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturering till privatpersoner. Du får fakturan från Klarna, och kan betala hemifrån i lugn och ro.
  • Som kund hos oss får du e med Klarna kan du välja att betala hela beloppet direkt på första fakturan eller att dela upp betalningen på upp till 3 månadar
  • utan att någon uppläggningsavgift eller ränta tillkommer. Väljer du att dela upp betalningen tillkommer endast 29 kr i aviavgift per extra betalningstillfälle.
  • Den första fakturaavgiften bjuder vi på. Om du av någon anledning skulle nekas att betala med faktura via Klarna kan du
  • komma att få erbjudande om att betala via faktura direkt till vårt bankgiro.
  • Betalningstiden är då 14 dagar, ingen extra avgift tillkommer. Vid betalning mot faktura kan kreditinformation
  • (UC) komma att hämtas. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) adress.
  • Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta.

  • Faktura företag

 

  •  Vi fakturerar endast aktiebolag som varit verksamma i minst två år och som:

– redovisar vinst

– ej har någon betalningsanmärkning (sedvanlig kreditkontroll utförs) Om fakturering ej godkänns kan ni komma att erbjudas att en borgensman går i borgen för köpet via ett separat borgensavtal. Stat, kommun och landsting godkänns automatiskt.

För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i företagets namn levererar vi enbart till registrerad företagsadress. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta.

 

Delbetalning

Vi erbjuder i samarbete med Klarna möjlighet till delbetalning i 6, 12, 24 eller 36 månader för belopp över 1500:-. Du gör ditt val om delbetalning här i kassan i samband med ditt köp. Du får genast besked om ditt köp via delbetalning beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle ditt köp inte bli beviljat kan du välja ett alternativt betalningssätt. Delbetalning är endast tillgängligt för privatpersoner och ordern levereras enbart till din folkbokförda adress. För delbetalning över 6-12 månader debiterar Klarna ingen ränta. För mer information om eventuella avgifter och ränta se kassan här i webbutiken.

 

Återbetalning

I händelse av att återbetalning ska ske skall medel vara kund tillhanda inom 14 dagar från det att returen har registrerats hos oss. Återbetalning sker normalt via samma betalningssätt som du själv betalade med. OBS! Vi kan inte göra utbetalningar via Swish. 

 

Leverans och frakt

Alla beställningar som inkommer innan kl 12 på en vardag skickas i regel samma dag (gäller ej varor som är slut i lager). För beställningar på lägre belopp visas fraktkostnaden i kassan innan du slutför ditt köp.

Mindre paket (upp till 20 kg, maximal längd 1,2 m) skickas med Postnord MyPack Collect och levereras till ditt närmaste Postnordombud inom 1-2 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma för avlägsna orter och leveranser norr om Sundsvall. När ditt paket har skickats från oss får du ett e-postmeddelande med spårningsinformation så att du kan följa din leverans.

Mellanstora paket (mellan 20-35 kg, maximal längd 1,2 m) skickas med Postnord MyPack Home och levereras hem till dörren eller tomtgränsen. Vid hemleverans blir du kontaktad per telefon/sms innan leveransen sker för att stämma av passande dag eller tid för leverans. Leveranser sker endast dagtid. När ditt paket har skickats från oss får du ett e-postmeddelande med spårningsinformation så att du kan följa din leverans.

Större paket (över 35 kg eller längd över 1,5 m) skickas med Postnord Parcel och levereras hem till dörren eller tomtgränsen. Vid hemleverans blir du kontaktad per telefon/sms innan leveransen sker för att stämma av passande dag eller tid för leverans. Leveranser sker endast dagtid. När ditt paket har skickats från oss får du ett e-postmeddelande med spårningsinformation så att du kan följa din leverans.

 

Transportskador

Rutiner vid skada, brist i leverans och saknad sändning: Kontrollera godset så att rätt antal kolli mottagits och om synliga skador finns på emballaget/godset. Notera skadan på kvittenslista eller fraktsedel direkt vid mottagandet. Skadat gods och emballage ska sparas och fotograferas, skicka bilderna till info@serman.se . Dolda skador ska anmälas skriftligen inom 7 dagar till info@serman.se . En dold skada är en skada som inte var synlig på emballaget vid mottagandet utan upptäcktes vid uppackningen. Vid saknat gods ska ni i första hand kontakta fraktbolagets kundtjänst. Postnord: 0771-33 33 10

 

Returer Ångerrätt

Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distanshandelslagen.
Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Meddela oss senast 14 dagar efter mottagande av din produkt, om du vill utnyttja ångerrätten. Det är du som konsument som får betala för returfrakten själv.  Vi löser inte ut varor som skickas mot postförskott / efterkrav.

Skicka varan till:
Serman GreenTech AB
Västberga Allé 40, Hägersten.
12630 Stockholm

Varan bör returneras i eller tillsammans med sin originalförpackning. Ångerrätten tillåter konsumenten att öppna förpackningen och prova varan. Ångerrätten gäller dock inte om konsumenten ändrat eller skadat produkten på något sätt. Ångerrätten är ej tillämplig för företag. Ångerrätten kan inte utnyttjas i de fall varan reparerats mot garanti. En återbetalning sker inom 30 dagar. 

Obs! Returavgift för eventuell värdeminskning kan tas ut på din retur.

 

Garanti och reklamation

För att du ska kunna vara trygg med ditt köp ger Sermangreen.com dig minst ett (1) års garanti på alla fordon och tillbehör om inget annat anges. Om det är någon produkt som omfattas utav en längre garantiperiod står detta i produktbeskrivningen. Garantin täcker eventuella produktionsfel som produkten kan vara behäftad med. Utöver garantin gäller tre (3) års reklamationsrätt på ursprungliga fel i enlighet med konsumentköplagen. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Köparen skall vid reklamation efter garantitidens utgång påvisa att det fel man anmärker på är ett ursprungligt fel och fanns redan vid leveranstillfället.

 

Undantaget från garantin är slitagedelar såsom däck, slangar, batterier och glödlampor. Slitagedelar levereras med sex (6) månaders funktionsgaranti med undantag för vad som kan anses som normal förslitning. Spara alltid faktura eller garantibevis för att garantin skall gälla. Vid eventuell reklamation, kontakta Sermangreen.com via e-post info@serman.se. Vid reklamation ska produkten återsändas i sitt original, eller därmed jämförbart, emballage.

 

Skada

Sermangreen.com, Serman GreenTech AB ansvarar ej för skada eller följdskada som den levererade varan orsakar på person eller egendom. Serman GreenTech AB uppmanar alla kunder att använda godkända skydd såsom hjälm, handskar, knä- och armbågsskydd.

 

Allmän information

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Tvist med företag avgörs som regel i domstol.

 

Vårt huvudkontor är beläget i Stockholm på följande adress:

Serman GreenTech AB / Västberga Allé 40

12630, Hägersten

ORG: 559156-1054